Monday, August 9, 2010

Chocolate Chips Cookies

Chocolate Chips Cookies ni asalnya memang dibuat untuk hantaran bertunang adik. Dapatlah dalam dua balang. Satu balang simpan untuk makan-makan kat rumah, satu balang lagi untuk hantaran (termasuk untuk rasa-rasa masa buat hantaran nanti :)... )



Chocolate Chips Cookies...



Resepi cookies ni saya gunapakai yang dari blog sini.

Bahan-bahan:

1 cawan butter

1 1/2 cwn tepung gandum
(saya buat 2 cawan)
1/2 cwn tepung jagung
(saya tak masukkan tepung jagung)
1 s/k soda bicarbonat

1 cawan gula halus
(saya letak 3/4 cawan sahaja)
1 cawan gula perang
(saya letak 3/4 cawan sahaja)
2 1/2 cawan oat yg dimesin halus (sukat oat dan kemudian dimesin hingga halus)

12 oz. chocolate chips (biasa guna brand Hershey)
(saya letak 1 cawan sahaja)
1/2 s/k garam

9 oz. chocolate Cadbury (parut)
(saya tak masukkan)
2 biji telur

1 s/k baking powder

1 1/2 cawan chopped nuts (boleh guna walnut,almond&hazel)
(saya masukkan 1 cawan almond)
1 s/k vanilla


Cara-cara:
1. Pukul butter dan gula hingga gebu.

2. Masukkan telur dan vanilla, campurkan tepung, oat, garam, baking powder dan soda bikarbonat.

3. Masukkan chocolate chips Hershey, Cadbury bar (yg dah di parut) dan kekacang, sebatikan semua bahan dan gaul rata.

4. Kemudian sudukan ke dalam loyang dlm jarak 2 inci.
5. Bakar dalam 15min pd suhu 170 degree celcius. (saya bakar 10min pada suhu 175degree celcius)


ni gambar cookies yang telah di 'kemaskinikan' menjadi salah satu hantaran bertunang adik saya. Cookies ni kitorang masukkan dalam plastik bunga-bunga tu dan ikat dengan reben :)...

1 comment:

Aktiviti Cuti Sekolah Jun 2012

Dah lama tak update blog. Mood nak ber blogging tak de :)... Anyway, for the reactivation of this blog ... enjoy below photos taken du...